Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

CHEMNITZ - ewaluacja mobilności (wnioski i rekomendacje)

CHEMNITZ - ewaluacja mobilności (wnioski i rekomendacje)

Ewaluację projektu przeprowadzono 15 kwietnia 2025 r. przez trenera zewnętrznego p. Irenę Dołyk (Soft skills trainer and project manager). Już na starcie mocno wybrzmiały dwie rzeczy: bardzo duże zaangażowanie uczniów w tworzenie programu oraz trafnie dobrana tematyka smart city łącząca ekologię z rozwojem cyfrowym.

 

Z perspektywy uczestników rekrutacja została oceniona wysoko – zarówno jeśli chodzi o zasady, jak i przebieg. Silnym atutem było to, że grupa znała się już wcześniej, co ułatwiało pracę, dzielenie zadań i przygotowanie zajęć. Uczniowie zwrócili jednak uwagę, że na etapie naboru warto jasno zaznaczyć, czy chodzi wyłącznie o goszczenie grupy niemieckiej w Polsce, czy również o wyjazd do Niemiec.

 

Pobyt grupy niemieckiej we Wrocławiu, choć formalnie poza zakresem realizowanego projektu Erasmus+, był dla młodzieży ważnym i naturalnym uzupełnieniem działań. Dzięki stałym, niezmiennym składom po obu stronach relacje budowały się szybko i – co najważniejsze – trwale. Program w Polsce był intensywny, ale dobrze zbalansowany, zwłaszcza że pracowano w jednym, znanym sobie zespole. Za przygotowanie tej części odpowiadała strona niemiecka i zrobiła to bardzo sprawnie. Z naszej strony pobyt był uzupełniony dodatkowymi zajęciami.

 

Etap przygotowań przed wyjazdem do Niemiec koncentrował się głównie na programie, którego realizacja przebiegła bez zakłóceń już od samej podróży. Na miejscu uczestnicy byli bardzo zadowoleni z pobytu i chętnie powtórzyliby to doświadczenie. Jedyną trudnością okazała się rotacja młodzieży po stronie szkoły goszczącej – częste zmiany w składzie utrudniały zacieśnianie więzi i realizację całości zaplanowanych aktywności. Mimo to wcześniejsze znajomości nawiązane we Wrocławiu pozwoliły „uratować” relacyjny wymiar mobilności, a wszystkie kluczowe elementy programu smart city zostały wykonane. Dla wielu uczniów cennym odkryciem było też poznanie innej organizacji pracy szkoły (m.in. wspólna klasa dla uczniów w różnym wieku czy konsekwentny zakaz używania telefonów), co początkowo stanowiło wyzwanie, ale finalnie przyniosło pozytywny efekt w czasie zajęć.

 

W obszarze zasad programu Erasmus+ szczególnie podkreślono potrzebę pełnej przejrzystości ogłoszeń rekrutacyjnych: dokładnego opisu działań i etapów, co jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo organizacyjne szkoły. Od strony logistycznej wszystko zagrało: transport, wyżywienie i zakwaterowanie otrzymały bardzo wysokie oceny, wszyscy mieli wyrobione karty EKUZ, a opiekunowie byli stale dostępni – przy jednoczesnym umożliwieniu popołudniowych aktywności w mniejszych, mieszanych grupach po wcześniej ustalonych zasadach.

 

Na przyszłość warto – oprócz spotkań logistycznych – włączyć stały moduł przygotowania międzykulturowego, zwłaszcza jeśli mobilność nie byłaby poprzedzona wizytą partnerów w Polsce. Dobrą praktyką okazało się definiowanie oczekiwanych efektów uczenia się wspólnie z uczestnikami: dzięki temu cele lepiej odpowiadały ich poziomowi, zainteresowaniom i potrzebom. Monitoring i mentoring były prowadzone na bieżąco – przez koordynatora (pod nadzorem dyrekcji) oraz przez opiekunów, którzy wspierali młodzież od etapu planowania po realizację.

 

Projekt realnie wpisywał się w priorytety Erasmus+: dbał o równowagę ekologiczną (podróż autobusem, korzystanie – gdy to możliwe – ze stołówki szkoły partnerskiej), rozwijał kompetencje cyfrowe poprzez tematykę smart city i technologie miejskie, a także umacniał sieć współpracy międzynarodowej. Obie szkoły poszerzają grono osób zdolnych do prowadzenia mobilności – wdrażają nowych koordynatorów. Choć przejściowo przyniosło to nieco zamieszania organizacyjnego po stronie partnera, w dłuższej perspektywie zwiększa potencjał i jakość wspólnych działań.

 

Podsumowując: mamy projekt z silnymi fundamentami – wysokie zaangażowanie uczniów, przemyślany program i realne efekty. Do dopracowania pozostaje większa przejrzystość naboru i stabilność składu grupy po stronie partnera. Jeśli wdrożymy te rekomendacje, kolejne edycje będą jeszcze pełniejsze wartościowych doświadczeń, relacji i kompetencji, które zostają z młodzieżą na lata.

 

koordynator: Przemysław Mospan (j. angielski)

Data dodania: 2025-04-16 16:58:26
Data edycji: 2025-10-28 17:07:53
Ilość wyświetleń: 11

E-CZYTELNIA

INTEGRO (katalog on-line)
Zobacz

KOMUNIKATY

- dostępna jest archiwalna strona szkoły (zakładka SZKOŁA)
Zobacz

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Zobacz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejTłumacz języka migowego
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Tłumacz języka migowego