Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

CHEMNITZ – edukacja, przemysł, kultura (mobilność uczniów)

CHEMNITZ – edukacja, przemysł, kultura (mobilność uczniów)
W dniach 16-22 marca 2025 odbyła się rewizyta w ramach programu Erasmus+. Tym razem to nasza szkoła odwiedziła DPFA-Regenbogen-Oberschule w niemieckim Chemnitz. Realizowaliśmy projekt dotyczący zrównoważonego rozwoju w miastach przemysłowych. WrocławChemnitz łączy wiele: oba miasta mają za sobą socjalistyczną przeszłość i przeszły transformację gospodarczą po 1989 roku, w obu miastach rozwija się także dynamicznie przemysł. Chemnitz jest tegoroczną Europejską Stolicą Kultury, co dało nam świetną okazję do podzielenia się wrocławskimi doświadczeniami sprzed dziewięciu lat i dyskusji na temat roli kultury w życiu miast. Zwiedziliśmy historyczne centrum miasta, Muzeum Przemysłu oraz Muzeum Archeologiczne. W ciągu tygodnia prowadziliśmy zajęcia dla uczniów niemieckich, zajrzeliśmy także na ich lekcje, było sporo okazji do integracji... krótko mówiąc, był to tydzień pełen pracy, ale też świetnej zabawy! O swoich wrażeniach opowiedziały uczestniczki projektu z klasy 2C:
 
Tydzień w Chemnitz był pełen inspirujących spotkań i nowych doświadczeń. Zwiedziliśmy miasto, podziwiając jego historię i architekturę. Zajęcia w szkole partnerskiej pozwoliły nam poznać inny system edukacji i rozwijać naszą wiedzę. Warsztaty i projekty były ciekawe i angażujące. Największą wartością były jednak nowe znajomości i międzynarodowa współpraca. Liczymy na to, że niedługo znowu będziemy mieli okazję razem spędzić czas. [Tosia Korczyńska, Hania Krupa, Lena Deręgowska, Wiktoria Christ]
 
Poznałyśmy dużo nowych przyjaciół, z którymi do tej pory mamy kontakt. Spędziliśmy razem czas na kręglach i w parku trampolin. Dużo się nauczyłyśmy o szkole w Niemczech. Zostaliśmy życzliwie przyjęci. Bardzo smakowało nam jedzenie w szkolnej stołówce! Wróciliśmy do Polski z wspomnieniami które nam zostaną do końca życia. [Olivia Jagieło, Hania Orczykowska, Layla Omren, Zuzia Gidzińska]
 
Podsumowując cały tydzień, możemy stwierdzić, że zawarłyśmy wiele nowych znajomości, poznałyśmy masę ciekawych osób. Odkryłyśmy tajemnice Chemnitz i zagłębiłyśmy się w jego historie i przeszłość. Z naszymi wspaniałymi opiekunami mogłyśmy poszerzać wiedze o ekologi i przemyśle zarówno we Wroclawiu jak i w Chemnitz. Liczymy na dalsze wspólne przygody. [Wiktoria Romaniuk, Natalia Trusewicz, Agata Modzel, Kasia Stachów]
 
W Chemnitz poznałyśmy wiele nowych osób oraz zgłębiłyśmy relacje zawarte rok temu, gdy niemiecka grupa była we Wrocławiu. Pokazali nam ciekawe miejsca w Chemnitz oraz spędziliśmy z nimi miło czas. Zostaliśmy dobrze przyjęci w szkole, młodsza klasa przygotowała dla nas bardzo poruszający występ, który wzbudził w nas pozytywne emocje. To był wyjazd, który był dla nas nowym i ciekawym doświadczeniem, na pewno zostanie na długo w naszej pamięci. [Julia Zyzańska, Kaja Kramarz, Natalia Antoniewicz, Tosia Szlązak]
 

W trakcie mobilności zrealizowaliśmy pełny program edukacyjny uzgodniony ze szkołą partnerską. Obejmował on: integrację i rozmowy w języku angielskim, udział w lekcjach oraz porównanie systemów edukacji Polski i Niemiec, grę miejską z anglojęzycznym przewodnikiem, prezentacje i dyskusje o transformacji przemysłowej po 1989 r., warsztaty w Muzeum Przemysłu, moduł o idei Europejskiej Stolicy Kultury (porównanie Wrocław–Chemnitz i roli kultury w jakości życia), warsztaty w Państwowym Muzeum Archeologicznym (historia górnictwa), a także zajęcia o rozwoju high-tech we Wrocławiu, „smart cities” i wykorzystaniu AI w usługach miejskich. Uczniowie pracowali projektowo w międzynarodowych zespołach (m.in. gra terenowa z oficjalną aplikacją miasta), a na zakończenie przedstawili rezultaty pracy oraz wzięli udział w ewaluacji i aktywnościach sportowo-integracyjnych.

 

Cele edukacyjne zostały osiągnięte: uczestnicy podnieśli kompetencje językowe (mówienie, słuchanie, pisanie) i społeczne, rozwinęli umiejętność pracy zespołowej i komunikacji międzykulturowej, poszerzyli wiedzę o sektorze przemysłowym, dziedzictwie kulturowym oraz o podobieństwach i różnicach systemów edukacji PL–DE. Rozwinęli też kompetencje cyfrowe (praca z aplikacją miejską, przygotowanie prezentacji), analityczne i w zakresie pozyskiwania informacji, a także umiejętności prezentacyjne, argumentacyjne i dochodzenia do wspólnych wniosków. Podsumowanie projektu potwierdziło wzrost świadomości kulturowej i ekspresji oraz trwałe efekty społeczne mobilności.

 
Opiekunowie:
Agnieszka Kucharska (geografia)
Alan Wawrzyniak (geografia)
Data dodania: 2025-03-23 15:35:43
Data edycji: 2025-10-23 15:47:39
Ilość wyświetleń: 82

E-CZYTELNIA

INTEGRO (katalog on-line)
Zobacz

KOMUNIKATY

- dostępna jest archiwalna strona szkoły (zakładka SZKOŁA)
Zobacz

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Zobacz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejTłumacz języka migowego
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Tłumacz języka migowego