„Czwórka” realizuje projekt mobilności uczniów i kadry w edukacji szkolnej Erasmus+
LO Nr IV znalazło się wśród szkół realizujących działania w obrębie projektów krótkoterminowych Erasmus+. Realizacja projektu zaczyna się 1 marca 2022r. Czas trwania projektu wynosi 12 miesięcy.
Erasmus + jest programem Unii Europejskiej, między innymi w dziedzinie edukacji. Jego celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. Głównym celem nauczycieli zaangażowanych w projekt jest nie tylko prowadzenie zajęć zgodnych z programem nauczania, ale również wspieranie, pokazywanie innych możliwości rozwoju osobistego uczniów oraz uczestnictwo w dialogu międzynarodowym.
Tym samym udział w projekcie daje możliwość poszerzenia horyzontów edukacji, rozwoju nowych umiejętności i zainteresowań. Ważnym celem jest również pomoc w powrocie na właściwy, stacjonarny tryb nauczania, zachęcenie do pojmowania edukacji jako instytucji globalnej, poszerzenia świadomości kulturowej oraz językowej, a także wdrożenie rozwiązań niwelujących skutki pandemii poprzez edukację w zakresie zdrowego stylu życia.Głównym tematem przewodnim tej edycji projektu jest demokracja i prawa człowieka.
W projekcie będzie uczestniczyć 15 uczniów, wybranych z klas pierwszych i drugich, zainteresowanych problemami przestrzegania praw człowieka oraz demokracji w przeszłości i współczesnym świecie. Uczniowie powinni wykazać się również znajomością języka angielskiego na poziomie przynajmniej średniozaawansowanym. Wszystkie spotkania, zajęcia, warsztaty będą się odbywać w języku angielskim.
W pierwszej fazie wybrana grupa uczniów zostanie przygotowana merytorycznie przez nauczyciela WOS-u do udziału w projekcie, poprzez wspólne spotkania, rozmowy, debaty, krótkie wykłady. W kolejnej fazie uczniowie spędzą 5 dni w Berlinie wraz z uczniami jednego z berlińskich gimnazjów. Wspólnie będą mogli przygotować projekty, wystawy, zwiedzić miejsca związane z demokracją, wolnością człowieka i łamaniem praw. Berlin, miasto sztucznie podzielone po II Wojnie Światowej jest doskonałym miejscem do uświadomienia współczesnemu uczniowi do czego mogą doprowadzić podziały narodu.
W kolejnej fazie niemieccy uczniowie wraz z nauczycielami przyjadą do Wrocławia. Wrocławia – miasta krasnali i miejsca narodzin Pomarańczowej Alternatywy. Będą go poznawać nie tylko w kategoriach sztuki, wykorzystującyej artystyczne strategie, takie jak happening, ale przede wszystkim jako ruch polityczny.
Zwiedzimy Wrocław śladami krasnali, które stanowią już symbol naszego miasta. Wspólnie przygotujemy wystawy fotograficzne, przeprowadzimy wywiady dotyczące demokracji.
Poprzez te wszystkie działania będziemy realizować nasz podstawowy cel, czyli doskonalenie języka angielskiego. Wspólnie spędzony czas umożliwi codzienną komunikację w tym języku, obniży barierę językową i przyspieszy edukację w tym zakresie. Na zakończenie projektu planujemy ankiety ewaluacyjne wśród uczniów i nauczycieli, dzięki którym uczniowie będą mogli wypowiedzieć się na temat metod oraz form realizowanych celów.
Aleksandra Gurgul
Koordynator krótkoterminowego projektu Erasmus+ na rok 2022
50–430 Wrocław
ul. Stacha Świstackiego 12–14