Projekt Erasmus+ z DPFA-Regenbogen Oberschule/Gymnasium w Chemnitz, w dniach 08.04. 2024 – 12.04.2024
Nasza szkoła miała okazję gościć grupę uczniów z Gymnasium z Chemnitz, dzięki naszej absolwentce, która po latach odezwała się z propozycją współpracy pomiędzy naszymi szkołami.
Jest to projekt związany z ekologią, skierowany do uczniów klas z rozszerzonym programem z chemii i biologii. Językiem komunikacyjnym jest język angielski. Uczniowie uczestniczyli wspólnie w szeregu zajęć, takich jak warsztaty, zwiedzanie muzeów, wykłady. Mieli również okazję wziąć udział w zajęciach lekcyjnych w naszej szkole porównać system edukacji w Niemczech i Polsce. Na wspólnych warsztatach zajmowali się tematami dotyczącymi również wykorzystania np. wody. Stąd wizyta w Hydropolis, Odrarium, czy rejs statkiem. Po wszystkich działaniach przygotowali podsumowanie. Uczniowie zwiedzili również Wrocław, pod kątem zarówno historycznym, jak i ekologicznym, co stanowiło nowość dla obu grup. Nawiązały się nowe znajomości, przyjaźnie. Mamy nadzieję na kontynuowanie projektu w Chemnitz.
Aleksandra Gurgul
Nie czas żałować róż, gdy płoną lasy.
Polskie przysłowie posłużyło za punkt wyjścia wymiany młodzież polskiej i niemieckiej i dało impuls do rozmów o ekologii w obu krajach.
Zaraz do nich napiszemy! – rozkwitają znajomości mające źródło w projekcie wymiany uczniów klasy 11 z Regenbogen Gymnasium w saksońskim Chemnitz z uczennicami pierwszej klasy Liceum nr IV we Wrocławiu w ramach programu Erasmus+. Młodzież z obu szkół bardzo szybko nazwiązała ze sobą kontakt. Pierwsze wrażenia zebrane podczas spaceru z przewodnikiem po Starówce i okolicach zostały pogłębione następnego dnia podczas ćwiczeń z konwersacji po angielsku. Wykorzystaliśmy pomysł znany jako Speed dating: każda osoba rozmawiała z uczniem ze szkoły partnerskiej przez dwie minuty. Jeszcze nigdy nie ćwiczyliśmy angielskiego tak długo i intensywnie w prawdziwym życiu! - uczniowie z Niemiec byli bardzo zadowoleni. Aby jeszcze lepiej się poznać, przygotowali pytania filozoficzne mające na celu omówienie nastawienia młodzieży do życia i najbardziej interesujących problemów. W grupach dyskutowali nad priorytetami i stawianymi sobie celami, strukturą nowoczesnego społeczeństwa multikulturowego oraz codziennymi sprawami przypominającymi o uważności i szczęściu.
Dzięki świetnemu kontaktowi, który nastolatkowie mieli od pierwszych chwil, tydzień przebiegł bardzo intensywnie i radośnie. Uczniowie pracowali nad zagadnieniami z zakresu ekologii oraz sposobu jej postrzegania w Niemczech i w Polsce. Interesowały nas nie tylko zasady wprowadzane odgórnie ale również to, jak je realizujemy w życiu codziennym. Klasa niemiecka zorganizowała wykład i warsztaty dotyczące dbania o środowisko i wraz z polskimi uczennicami omówili praktyczne zastosowania w Polsce. Porównanie obu krajów unijnych wypadło bardzo ciekawie. Okazuje się, że kraj sąsiadujący czasem ma bardzo różne pomysły i podejście to tych samych problemów, które tak łatwo wprowadzić by było również i na innych terenach. Omawiano podejście do jednorazowych naczyń i sztućców, zwrot butelek czy sposób segregowania śmieci. Niemieccy uczniowie byli pod wrażeniem polskiej komunikacji publicznej. Niewidoczne bilety zapisywane na karcie płatniczej czy Urban Karcie były dla nich hitem. Z drugiej strony jednak zadziwiały ich spóźnienia i niepunktualność MPK.
Bardzo interesujących tematem była dla nas Odra oraz radykalnie różne podejście Niemiec i Polski w obliczu niedawnej katastrofy ekologicznej. Wspólne dobro naturalne, przepięknie bogata rzeka, o którą troszczymy się w różny sposób. Wrocław był dla nas wspaniałym miejscem, by zagłębić się w tę tematykę. Zapoznaliśmy się z informacjami w Odrarium w ZOO oraz obejrzeliśmy miasto spacerując wałami nadodrzańskimi. Poznaliśmy miasto z perspektywy rzeki podczas rejsu oraz obejrzeliśmy miejską tkankę wodociągową w Hydropolis. Wspaniały świat wodny, nieskończone możliwości, które ze sobą niesie świat tej siły natury, przepięknie prezentowane były w ramach wystaw stałych i czasowych. Uczniowie podzieleni na grupy wybrali niektóre z eksponatów i opracowali ich nowatorskie zastosowanie w życiu codziennym. Fascynacja ogniem z pary wodnej widoczna była w wielku pracach ale również drukarka wodna została przemieniona przez młodzież w wyobraźni w artystyczny prysznic czy oazę spokoju w centrach handlowych lub minimalizator stresu na lotniskach dla osób cierpiących na strach przed lataniem.
Emocji związanych z wymianą było mnóstwo. Mimo upływu dwóch tygodni od powrotu, niemieccy uczniowie wciąż są pod ogromnym wrażeniem. Zachwyciła ich polska gościnność, uprzejmość i otwartość na codzień. Liceum nr IV przyjęło nas bardzo ciepło. Mieliśmy okazję współpracować ze świetnymi uczennicami z pierwszej klasy oraz fantastyczną grupą koordynatorów. Intensywny tydzień upłynął nam bardzo szybko i na pewno nie tylko pozostanie na długo w pamięci, ale również da impuls do wprowadzenia zmian w podejściu do omawianych tematów. Nie możemy się doczekać, aż dziewczyny do nas przyjadą i będziemy mogli je gościć – przyszłoroczni maturzyści już myślą o rewizycie polskich uczennic w Chemnitz. Z perspektywy koordynatorki projektu, mogę tylko jeszcze raz podkreślić moją radość z bardzo udanej współpracy, odświeżenia kontaktów z moją dawną szkołą i kadrą pedagogiczną oraz przede wszystkim budowania międzykulturowych mostów dla młodzieży europejskiej.
Dr Joanna Zofia Rose
Koordynatorka programu Erasmus+ w DPFA Regenbogengymnasium w Chemnitz
Absolwentka Liceum nr IV w roku 2004.
Zdjęcia: Julia Zyzańska kl.1C i Beata Kulik
50–430 Wrocław
ul. Stacha Świstackiego 12–14