Demokracja i prawa człowieka to główne tematy spotkania uczniów „Czwórki” z uczniami Schiller – Gymnasium w Berlinie w ramach programu Erasmus+.
Tydzień spędzony w Berlinie obfitował w różnorodne wydarzenia. Uczestniczyliśmy w warsztatach, wystawach i spotkaniach tematycznie związanych z realizowanym projektem. Zaczęliśmy od zwiedzania Museum Haus Checkpoint Charli, tzw. Muzeum Muru Berlińskiego. W trakcie warsztatów dotyczących muru, podzieleni na grupy szukaliśmy w terenie miejsc z dawnych fotografii, by porównać je z dzisiejszym wizerunkiem miasta.
W Instytucie Pileckiego zobaczyliśmy wystawę poświęconą polskiemu ruchowi społecznemu „Solidarność”, a warsztaty w których uczestniczyliśmy, wraz z niemieckimi uczniami, pokazały nam jak Niemcy widzą proces obalania komunizmu w Polsce.
Wystawa „Obywatelstwo. Zmagania o przynależność polityczną w Niemczech, Francji i Polsce od XIX wieku” w Muzeum Historycznym pomogła nam znaleźć odpowiedzi na pytania: Co sprawia, że dane miejsce jest „domem”? Jak i przez co powstaje poczucie przynależności? A co z naszą tożsamością w ogóle? Co to znaczy być obywatelem? A jak do tego wszystkiego przyczynia się dokument prawny?
Jednym z najczęściej odwiedzanych muzeów w Berlinie jest DDR-Museum, które stawia na interaktywne aplikacje multimedialne: futurystyczne zastosowania techniczne, takie jak symulator jazdy Trabantem, animacje 2D, stół interaktywny, lustro cyfrowe, aplikacje dotykowe, czujniki ruchu uatrakcyjniające tradycyjną ekspozycję. Historia podzielonego miasta opowiedziana przez pryzmat codziennego życia okazała się dla młodzieży niebywale fascynująca i pouczająca.
Nasi uczniowie mieli okazję obserwować posiedzenie Bundestagu (parlament niemiecki) w gmachu Reichstagu oraz spotkać się z jednym z polityków zasiadających w parlamencie. Mogli zadawać mu pytania związane z obecną sytuacją w Niemczech i Europie.
Program wizyty był bardzo napięty, ale ważny i ciekawy. Demokracji i prawom człowieka poświęciliśmy wiele godzin, ale ważniejsze od realizacji założeń programowych było samo spotkanie młodych ludzi. Uczniowie mieli okazję do „bycia ze sobą”, rozmów i spotkań towarzyskich. Widać było, że polska i niemiecka młodzież, po 2 latach pandemii oraz kontaktów online, chce, ale też potrafi ze sobą rozmawiać, śmiać się, spędzać wolny czas i efektywnie pracować.
Mam nadzieję, że nawiązane znajomości przyniosły obu stronom dużo satysfakcji i radości. Czekamy, z równie ciekawym programem, na naszych niemieckich partnerów w marcu.
Koordynator projektu
Aleksandra Gurgul
50–430 Wrocław
ul. Stacha Świstackiego 12–14