Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

EDYNBURG - Beata Kwapińska i Agnieszka Szyrwińska

EDYNBURG - Beata Kwapińska i Agnieszka Szyrwińska

Kursy, w których uczestniczyłyśmy w ramach projektu pt. Rozwinąć skrzydła - rozwój kompetencji kluczowych "Czwórkowiczów" przeznaczonego dla kadry edukacji szkolnej odbyły się w dniach 08-19.08.2022 w szkole językowej inlingua w Edynburgu, zgodnie z założeniami programowymi.

 

Kurs językowy skoncentrowany był ściśle na podnoszeniu kompetencji językowych, obejmujących zarówno słownictwo, jak i zagadnienia gramatyczne i kulturowe.

 

Drugi kurs - tym razem przeznaczony stricte dla nauczycieli języka angielskiego – dał możliwość poznania nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania. Obejmował takie zagadnienia jak: aktywizowanie słownictwa, wykorzystywanie tekstu na lekcjach języka angielskiego, wymowa i jej znaczenie dla uczących się i bycia zrozumianym przez native speaker’ów, nauczycielski zestaw narzędzi, sposoby angażowania, aktywowania uczniów, kreatywne nauczanie gramatyki, teksty audio – sposoby ich wykorzystania.

 

W ramach zajęć popołudniowych odbywały się spotkania z kulturą Szkocji – zwiedzanie muzeów: Muzeum Portretów, Muzeum Narodowego, wycieczki: do Craigmiller Castle, gdzie były kręcone sceny do znanego serialu pt. Outlander czy też zwiedzanie Rosslyn Chapel kojarzonej najczęściej z filmem Kod da Vinci, gdzie robiono zdjęcia do filmu, zwiedzanie Georgian House – jedynego zachowanego domu w stylu gregoriańskim, z którym, o czym mało kto wie, związany był Feliks Janiewicz, polsko-litewski skrzypek i współorganizator pierwszych festiwali edynburskich. Współcześnie stolica Szkocji jest jednym z najbardziej festiwalowych miejsc na ziemi, odbywa się tu kilkadziesiąt imprez poświęconych wszystkim dziedzinom sztuki, o czym miałyśmy okazję się przekonać, ponieważ nasz pobyt przypadał właśnie na czas trwania Edinburgh International Festival i Edinburgh Festival Fringe – międzynarodowych festiwali odbywających się nieprzerwanie od 1947 roku.

 

Wycieczki po Edynburgu to jeden z niezapomnianych punktów naszego edynburskiego programu. Samo miasto zachwyca, łączy tradycję z nowoczesnością, urbanizację z naturą. Trudno wymieniać jego atrakcje – jest ich bowiem bardzo, bardzo wiele. Na wzgórzu dumnie umościł się zamek, z którego ulicą Rayal Mile można dojść do Hollyrood Place (pałacu, w którym pomieszkuje królowa Elżbieta II, sprawując służbowe obowiązki w Szkocji). Przy Princes Street (ulicy handlowej) stoi największy pomnik Waltera Scotta, w Princess Garden – gdy zakupy już nudzą – można zobaczyć Fontannę czarownic czy pomnik niedźwiedzia Wojtka (to kolejny polski akcent w Edyndurgu). Nigdzie nie można zapatrzeć się dłużej, bo z kolejnym krokiem napotyka się na kolejny zabytek. Zwiedzanie Edynburga jest wyzwaniem nie tylko dla pamięci, ale i wymaga kondycji – miasto usytułowane jest na wzgórzach – chodzi się po nim trochę jak po górkach i dolinach, ale do morza też dojść można. Nad jego brzegiem leży dzielnica portowa Leith – tu jest i plaża, i dokują statki, na przykład sławna Britannia – jacht królewski.

 

Choć Szkocja jest częścią wielkiego UK, to ma swoją odmienna kulturę, z której jest bardzo dumna! Wzbogacanie języka angielskiego o wyrażenia i zwroty funkcjonujące tylko w dialekcie szkockim, poznanie tradycyjnych potraw w tym haggis – najsławniejszej potrawy Szkocji i chutney – znanego cebulowego-śliwkowego sosu zajmowało nas równie mocno, jak szlifowanie leksyki i gramatyki angielskiej. No i zakupowo – trudno było przejść obojętnie obok szkockich kiltów z tartanu czy kaszmirowych szali!

 

Niezwykle zafascynował nas Ceilidth - impreza towarzyska, obejmująca tradycyjną muzykę ludową i taniec, który cieszy się ogromną popularnością nie tylko wśród ludzi starszych ale i młodzieży, co jest o tyle zadziwiające, że tańce folklorystyczne w naszym kraju są prawie zapomniane. Rola Ceilidth, tego tradycyjnego tańca gaelickiego (którego większość ludzi w Szkocji ów uczyło się tańczyć na lekcjach gimnastyki w szkole), w szkockiej kulturze jest ogromna – tańczy się go nie tylko podczas ślubów czy urodzin, ale również na imprezach firmowych czy w kilku pubach w Edynburgu.

 

Zwiedzanie miasta i okolic oraz udział w festiwalu (stand upy, występy uliczne, inne formy wyrażania poprzez sztukę) było dla nas równie inspirujące, jak udział w zajęciach językowych.

 

Dzięki organizowanym przez szkołę wspólnym wyjściom i wyjazdom dla wszystkich kursowiczów, miałyśmy też okazję do wymiany doświadczeń i nawiązywania kontaktów międzynarodowych nie tylko z nauczycielami z innych europejskich szkół (np. z Niemiec, Węgier, Belgii, Szwajcarii, Hiszpanii, Włoch czy Austrii), ale też ze studentami, psychologami, managerami z Brazylii, Hiszpanii, Chile, Portugalii, Meksyku, Niemiec.

 

Udział w kursie był dla nas wartościowy i wzbogacający zarówno sferę intelektualną, osobniczą, ale i zawodową. Nowo zdobyte kompetencje staną się źródłem licznych inspiracji, które wykorzystamy w dalszej pracy dydaktycznej. Jako nauczyciel anglista wykorzystam pomysły na lekcje z zakresu wiedzy o krajach anglojęzycznych, kultury i sztuki. Nagrywane podczas edynburskich spacerów krótkie występy artystów ulicznych posłużą do przybliżania uczniom muzyki czy tradycji szkockich. Dzięki nowopoznanemu słownictwu będę mogła zaciekawiać moich uczniów kulturą szkocką, jakże bogatą i różną od europejskiej. Jako koordynator egzaminu maturalnego będę lepiej rozumieć anglicyzmy w procesie zapożyczeń w języku polskim. Uwagę zwrócę także na literaturę angielską, by wykorzystywać ją do konstruowania zadań na egzamin ustny. Zajęcia językowe wykorzystam do podnoszenia kompetencji humanistycznych – czytania literatury, porównywania różnych przekładów literackich z języka angielskiego. 

 

Zdobytą wiedzą i doświadczeniem podzielimy się ze swoimi współpracownikami, koleżankami i kolegami oraz uczniami. Udział w kursach w ramach programu Erasmus+ realizowanych w Edynburgu niewątpliwie  pozostawił w nas niezapomniane wrażenia i zapewnił nam nowe kontakty z ciekawymi ludźmi. Podczas trwania projektu nieocenioną pomoc logistyczną i wsparcie otrzymałyśmy od naszego koordynatora, p. Przemysława Mospana, za co bardzo dziękujemy!

 

Mamy nadzieję, że przed nami niebawem otworzy się kolejna możliwość wzięcia udziału w projekcie Erasmus+ – jesteśmy przecież obywatelami Europy – dużo łatwiej funkcjonować nam w europejskiej wspólnocie, kiedy wie się o niej i ją rozumie.

 

Beata Kwapińska (jezyk polski, OKE Wrocław)

Agnieszka Szyrwińska (język angielski)

Data dodania: 2022-09-10 19:29:28
Data edycji: 2022-09-10 19:36:31
Ilość wyświetleń: 980

E-CZYTELNIA

INTEGRO (katalog on-line)
Zobacz

KOMUNIKATY

- dostępna jest archiwalna strona szkoły (zakładka SZKOŁA)
Zobacz

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Zobacz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejTłumacz języka migowego
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Tłumacz języka migowego