Kursy, w których uczestniczyłyśmy w ramach projektu pt. Rozwinąć skrzydła - rozwój kompetencji kluczowych "Czwórkowiczów" przeznaczonego dla kadry edukacji szkolnej odbyły się w dniach 08-19.08.2022 w szkole językowej inlingua w Edynburgu, zgodnie z założeniami programowymi.
Kurs językowy skoncentrowany był ściśle na podnoszeniu kompetencji językowych, obejmujących zarówno słownictwo, jak i zagadnienia gramatyczne i kulturowe.
Drugi kurs - tym razem przeznaczony stricte dla nauczycieli języka angielskiego – dał możliwość poznania nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania. Obejmował takie zagadnienia jak: aktywizowanie słownictwa, wykorzystywanie tekstu na lekcjach języka angielskiego, wymowa i jej znaczenie dla uczących się i bycia zrozumianym przez native speaker’ów, nauczycielski zestaw narzędzi, sposoby angażowania, aktywowania uczniów, kreatywne nauczanie gramatyki, teksty audio – sposoby ich wykorzystania.
W ramach zajęć popołudniowych odbywały się spotkania z kulturą Szkocji – zwiedzanie muzeów: Muzeum Portretów, Muzeum Narodowego, wycieczki: do Craigmiller Castle, gdzie były kręcone sceny do znanego serialu pt. Outlander czy też zwiedzanie Rosslyn Chapel kojarzonej najczęściej z filmem Kod da Vinci, gdzie robiono zdjęcia do filmu, zwiedzanie Georgian House – jedynego zachowanego domu w stylu gregoriańskim, z którym, o czym mało kto wie, związany był Feliks Janiewicz, polsko-litewski skrzypek i współorganizator pierwszych festiwali edynburskich. Współcześnie stolica Szkocji jest jednym z najbardziej festiwalowych miejsc na ziemi, odbywa się tu kilkadziesiąt imprez poświęconych wszystkim dziedzinom sztuki, o czym miałyśmy okazję się przekonać, ponieważ nasz pobyt przypadał właśnie na czas trwania Edinburgh International Festival i Edinburgh Festival Fringe – międzynarodowych festiwali odbywających się nieprzerwanie od 1947 roku.
Wycieczki po Edynburgu to jeden z niezapomnianych punktów naszego edynburskiego programu. Samo miasto zachwyca, łączy tradycję z nowoczesnością, urbanizację z naturą. Trudno wymieniać jego atrakcje – jest ich bowiem bardzo, bardzo wiele. Na wzgórzu dumnie umościł się zamek, z którego ulicą Rayal Mile można dojść do Hollyrood Place (pałacu, w którym pomieszkuje królowa Elżbieta II, sprawując służbowe obowiązki w Szkocji). Przy Princes Street (ulicy handlowej) stoi największy pomnik Waltera Scotta, w Princess Garden – gdy zakupy już nudzą – można zobaczyć Fontannę czarownic czy pomnik niedźwiedzia Wojtka (to kolejny polski akcent w Edyndurgu). Nigdzie nie można zapatrzeć się dłużej, bo z kolejnym krokiem napotyka się na kolejny zabytek. Zwiedzanie Edynburga jest wyzwaniem nie tylko dla pamięci, ale i wymaga kondycji – miasto usytułowane jest na wzgórzach – chodzi się po nim trochę jak po górkach i dolinach, ale do morza też dojść można. Nad jego brzegiem leży dzielnica portowa Leith – tu jest i plaża, i dokują statki, na przykład sławna Britannia – jacht królewski.
Choć Szkocja jest częścią wielkiego UK, to ma swoją odmienna kulturę, z której jest bardzo dumna! Wzbogacanie języka angielskiego o wyrażenia i zwroty funkcjonujące tylko w dialekcie szkockim, poznanie tradycyjnych potraw w tym haggis – najsławniejszej potrawy Szkocji i chutney – znanego cebulowego-śliwkowego sosu zajmowało nas równie mocno, jak szlifowanie leksyki i gramatyki angielskiej. No i zakupowo – trudno było przejść obojętnie obok szkockich kiltów z tartanu czy kaszmirowych szali!
Niezwykle zafascynował nas Ceilidth - impreza towarzyska, obejmująca tradycyjną muzykę ludową i taniec, który cieszy się ogromną popularnością nie tylko wśród ludzi starszych ale i młodzieży, co jest o tyle zadziwiające, że tańce folklorystyczne w naszym kraju są prawie zapomniane. Rola Ceilidth, tego tradycyjnego tańca gaelickiego (którego większość ludzi w Szkocji ów uczyło się tańczyć na lekcjach gimnastyki w szkole), w szkockiej kulturze jest ogromna – tańczy się go nie tylko podczas ślubów czy urodzin, ale również na imprezach firmowych czy w kilku pubach w Edynburgu.
Zwiedzanie miasta i okolic oraz udział w festiwalu (stand upy, występy uliczne, inne formy wyrażania poprzez sztukę) było dla nas równie inspirujące, jak udział w zajęciach językowych.
Dzięki organizowanym przez szkołę wspólnym wyjściom i wyjazdom dla wszystkich kursowiczów, miałyśmy też okazję do wymiany doświadczeń i nawiązywania kontaktów międzynarodowych nie tylko z nauczycielami z innych europejskich szkół (np. z Niemiec, Węgier, Belgii, Szwajcarii, Hiszpanii, Włoch czy Austrii), ale też ze studentami, psychologami, managerami z Brazylii, Hiszpanii, Chile, Portugalii, Meksyku, Niemiec.
Udział w kursie był dla nas wartościowy i wzbogacający zarówno sferę intelektualną, osobniczą, ale i zawodową. Nowo zdobyte kompetencje staną się źródłem licznych inspiracji, które wykorzystamy w dalszej pracy dydaktycznej. Jako nauczyciel anglista wykorzystam pomysły na lekcje z zakresu wiedzy o krajach anglojęzycznych, kultury i sztuki. Nagrywane podczas edynburskich spacerów krótkie występy artystów ulicznych posłużą do przybliżania uczniom muzyki czy tradycji szkockich. Dzięki nowopoznanemu słownictwu będę mogła zaciekawiać moich uczniów kulturą szkocką, jakże bogatą i różną od europejskiej. Jako koordynator egzaminu maturalnego będę lepiej rozumieć anglicyzmy w procesie zapożyczeń w języku polskim. Uwagę zwrócę także na literaturę angielską, by wykorzystywać ją do konstruowania zadań na egzamin ustny. Zajęcia językowe wykorzystam do podnoszenia kompetencji humanistycznych – czytania literatury, porównywania różnych przekładów literackich z języka angielskiego.
Zdobytą wiedzą i doświadczeniem podzielimy się ze swoimi współpracownikami, koleżankami i kolegami oraz uczniami. Udział w kursach w ramach programu Erasmus+ realizowanych w Edynburgu niewątpliwie pozostawił w nas niezapomniane wrażenia i zapewnił nam nowe kontakty z ciekawymi ludźmi. Podczas trwania projektu nieocenioną pomoc logistyczną i wsparcie otrzymałyśmy od naszego koordynatora, p. Przemysława Mospana, za co bardzo dziękujemy!
Mamy nadzieję, że przed nami niebawem otworzy się kolejna możliwość wzięcia udziału w projekcie Erasmus+ – jesteśmy przecież obywatelami Europy – dużo łatwiej funkcjonować nam w europejskiej wspólnocie, kiedy wie się o niej i ją rozumie.
Beata Kwapińska (jezyk polski, OKE Wrocław)
Agnieszka Szyrwińska (język angielski)
50–430 Wrocław
ul. Stacha Świstackiego 12–14