Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

GALWAY - Ewa Suliga

GALWAY - Ewa Suliga

W dniach 8.08.22-20.08.2022 roku uczestniczyłam w dwóch kolejnych szkoleniach dla kadry pedagogicznej w ramach programu Erasmus+. Oba kursy należały do intensywnych, 30-godzinnych i odbywały się w Galway na zachodnim wybrzeżu Irlandii, w szkole językowej Bridge Mills Galway Language Centre, należącej do Europass Teacher Academy.

 

Trenerem i głównym prowadzącym na obu kursach był David Hanley, specjalizujący się nie tylko w nauce języka, ale też w kursach metodycznych i odświeżających nauczycielskie zaangażowanie. Pierwszy, Intensive English Language and Culture Course, był świetnym treningiem językowym w dwunastoosobowej międzynarodowej grupie, połączonym z poznawaniem kultury irlandzkiej, podstaw języka gaelickiego i lokalnych tradycji podtrzymywanych w Galway i na zachodnim wybrzeżu. Drugi, Intensive English Language and CLIL for Teachers, skupiony był wokół zagadnień uczenia różnych dziedzin z wykorzystaniem języka angielskiego i w tym języku. Druga grupa była zaledwie siedmioosobowa, co dało nam możliwość głębszego zanurzenia się w rozmaite zagadnienia metodyczne. David dzielił się swoimi pomysłami na pobudzanie zaangażowania grupy, wykorzystywanie tekstów kultury medialnej, stosowanie technik aktywizujących, pracy opartej na relacjach, ale i włączał uwagi dotyczące technik przeciwdziałających wypaleniu zawodowemu. Mieliśmy okazję przygotować w małych grupach własne projekty, oparte na zasadach CLIL i podręczniku Teacher Refresher Course, opracowanym w Bridge Mills G.L.C. Wspólnie wypracowywaliśmy konkluzje, jak wspierać uczniów podczas zajęć lekcyjnych z różnych przedmiotów i jednocześnie stymulować do nauki języka. Różnorodność pomysłów była rzeczywiście odświeżająca, a uzyskiwana od prowadzącego informacja zwrotna bardzo pobudzająca do refleksji.

 

Oprócz tego szkoła zapewniła nam także popołudniowe zajęcia konwersacyjne, prowadzone przez innych trenerów, oraz całą masę innych aktywności popołudniowych i wieczornych, a także sobotnie wycieczki po regionie. Dzięki temu, że w całej szkole nie spotkałam ani jednej osoby z Polski, w zasadzie cały czas przebywałam w wielokulturowej grupie, w której pracowali i budowali ze sobą relacje ludzie funkcjonujący w bardzo różnych systemach edukacji / nauczyciele i nauczycielki z Francji, Finlandii, Słowenii, Portugalii, Niemiec, Słowacji, Węgier, Austrii i Hiszpanii. Mieszały się więc temperamenty, akcenty, doświadczenia, a wszystko to pod czujnym okiem niezwykle zaangażowanego Davida, elastycznie prowadzącego zajęcia, dostosowującego się do potrzeb grupy. Podczas obu kursów uczestnicy i uczestniczki prezentowali multimedialnie również własne szkoły i miasta, opowiadając o tym, co ich zdaniem wyróżnia placówki, w których na co dzień pracują. Opowiadaliśmy więc sobie o specyfice pracy, ale i nawiązaliśmy między sobą bliższe relacje, kontynuowane też po powrocie z kursów, co jest dla mnie szczególną wartością. Jak wspomniałam, pierwszy z kursów był także kursem kulturowym, co Irlandczycy naprawdę wzięli sobie do serca, zapoznając nas szeroko z historią i tożsamością własnego narodu, a zwłaszcza z typowo irlandzkimi obyczajami i kulturą. Galway, stolica hrabstwa o tej samej nazwie, słynie jako miasto, które faktycznie prezentuje typowo irlandzki charakter, a znajomość języka gaelickiego jest na tyle powszechna, że można go usłyszeć w codziennym użyciu, na ulicach. 

 

Dzięki prowadzącym oba kursy bywaliśmy w rozśpiewanych pubach w Dzielnicy Łacińskiej, w których w zasadzie codziennie mają miejsce jakieś koncerty, często grane na tradycyjnych instrumentach ludowych, specyficznych jedynie dla Irlandii. Co ciekawe, najstarsze puby są całymi kamieniczkami, a spotykają się w nich reprezentanci wszystkich pokoleń, wspólnie muzykując. Mieliśmy też okazję odbyć całodniowe wycieczki - zobaczyliśmy dzięki temu Klify Moheru, zabytkowe wioski na wybrzeżu, jak Doolin czy Kinvara, a w nich średniowieczne zamki, jak Dungaire. Podróżowaliśmy po Wild Atlantic Way, zatrzymując się na niezwykłym płaskowyżu Burren z jego przedziwnymi formacjami skalnymi, objechaliśmy też słynny park narodowy Connemara, gdzie wspięliśmy się na najwyższe wzgórze, Diamond Hill. W autokarze przewodnicy opowiadali nam o lokalnych zwyczajach, sposobach tradycyjnego wypasu owiec, torfowiskach, symbolice celtyckiej, pierścieniu z Claddagh, ale też o tragicznych losach około 2 milionów Irlandczyków podczas Great Famine w połowie XIX wieku. Jedne z zajęć odbyliśmy w Muzeum Miejskim w Galway, jeszcze jedne – łącząc się z inną grupą językową i wymieniając doświadczeniami o lokalnych atrakcjach i miejscach szczególnie ważnych dla Irlandczyków. Można powiedzieć, że po tym kursie naprawdę zostałam zaznajomiona z kulturą irlandzką, a zaangażowanie pracowników szkoły Bridge Mills i życzliwość mieszkańców Galway pomogły mi poczuć się w Galway jak u siebie, mimo że wciąż przebywałam w międzynarodowej grupie, nie znając za dobrze języka. Dla mnie jako polonistki było to doświadczenie szczególnie ciekawe, a podczas zajęć starczyło czasu nawet na zaznajomienie się z twórczością wybranych pisarzy, tłumaczenie poezji i piosenek z języka gaelickiego na angielski. Każde z tych doświadczeń pogłębiało moje kompetencje językowe, pozwalało lepiej się komunikować i na bieżąco zapisywać pomysły na realizowanie własnych zadań lekcyjnych po powrocie do Polski, za co jestem wdzięczna i prowadzącemu zajęcia, i pozostałym uczestnikom obu kursów. Wymiana dobrych praktyk i zapoznanie się z technikami CLIL to coś, co szczególnie zapada w pamięć z zajęć w ramach projektu Erasmus, zwłaszcza, że uczyliśmy się w gronie reprezentującym różne dyscypliny naukowe – byli wśród nas nauczyciele przedmiotów artystycznych i rzemiosła, geografii, matematyki, historii, języka angielskiego i historii literatury czy kultury.

 

Podsumowując, były to bardzo inspirujące trzy tygodnie spędzone w Irlandii, na kursach podczas szkolnego projektu Erasmus w Galway i podczas kilkudniowego zwiedzania Dublina. Jasne, wróciłam nieco zmęczona intensywnością zajęć, ilością zadań i nieustanną wymianą doświadczeń, czyli życiem na bardzo wysokich obrotach - intelektualnych i towarzyskich. Ale wróciłam do domu wyposażona w nowe narzędzia, z notesem pełnym pomysłów i kontaktów do innych nauczycieli i nauczycielek z całej Europy. Z cała pewnością przydadzą mi się one w dalszej pracy zawodowej. Zamierzam też się nimi dzielić i planować nowe przedsięwzięcia edukacyjne.

 

Ewa Suliga (język polski)

Data dodania: 2023-07-20 18:38:49
Data edycji: 2023-07-31 20:33:50
Ilość wyświetleń: 722

E-CZYTELNIA

INTEGRO (katalog on-line)
Zobacz

KOMUNIKATY

- dostępna jest archiwalna strona szkoły (zakładka SZKOŁA)
Zobacz

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Zobacz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejTłumacz języka migowego
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Tłumacz języka migowego